PARODONTITIS

ONTSTAAN

Parodontitis is een ontsteking op de grens van de tand of kies en het tandvlees, in de zogeheten tandpocket. Om te begrijpen hoe parodontitis kan ontstaan, moeten we eerst kijken naar de biologische processen in de mond. De combinatie van voedselresten, speeksel en bacteriën vormt een dun laagje op het tandglazuur. Dat laagje noemen we tandplak. Tandplak is niet te voorkomen, het is een natuurlijk gevolg van eten en drinken. De meeste tandplak verwijderen we met de dagelijkse poetsbeurten. Maar bijvoorbeeld tussen de tanden en onder het tandvlees blijft er vaak plak achter. Tandplak zal op den duur verkalken en zo tandsteen tot gevolg hebben. Tandplak en tandsteen onder het tandvlees zorgen uiteindelijk voor parodontitis ofwel tandvleesontsteking. Onbehandelde tandvleesontsteking zorgt ervoor dat de pocket steeds dieper wordt. Het kaakbot rondom de tand of kies zal daardoor oplossen. Tanden en kiezen komen los te staan en kunnen zelfs uitvallen.

Het is dus van groot belang om parodontitis te voorkomen door periodiek de tandarts te bezoeken en te behandelen als het toch mocht ontstaan.

HERKENNEN

Parodontitis is goed te herkennen aan kwetsbaar tandvlees. Vooral bij gebruik van ragers, flossdraad en tandenstokers kan het tandvlees makkelijk gaan bloeden. U zult overigens zelden pijn ervaren door ontstoken tandvlees. Wel kunt u een vieze smaak of slechte adem ontwikkelen. Als uw tandvlees ook nog slap, rood en gezwollen is, dan is de kans groot dat u een tandvleesontsteking heeft.
Tijdens de periodieke controle zal de tandarts of mondhygiëniste vast kunnen stellen of sprake is van parodontitis aan de hand van de DPSI-score. DPSI staat voor Dutch Periodontal Screening Index en loopt van 0 (gezond tandvlees) tot 4, vanaf 3- spreken we van parodontitis.

Ook met een goede mondverzorging en de halfjaarlijkse controle is tandvleesontsteking niet uit te sluiten. Factoren als roken, stress, erfelijkheid, verminderde weerstand, het gebruik van bepaalde medicijnen en individuele vatbaarheid spelen een rol bij het ontstaan ervan.

BEHANDELEN

Zodra we hebben vastgesteld dat u last heeft van tandvleesontsteking zullen we samen met u een behandelplan opstellen volgens het paro-protocol. Dit protocol bestaat uit een intake, initiële behandeling, herbeoordeling, nazorg, zonodig specifieke behandelingen en een evaluatie.

De behandeling van tandvleesontsteking bestaat uit het grondig reinigen van uw gebit waarbij we vooral het tandsteen verwijderen. Voor het reinigen onder het tandvlees maken we gebruik van plaatselijke verdoving. Afhankelijk van de mate van tandsteenvorming zullen we de behandeling spreiden over een of meerdere afspraken.

Na enkele maanden beoordelen we de situatie opnieuw. In deze fase geven we ook adviezen om de genezing te bespoedigen en kans op herhaling van tandvleesontsteking te verkleinen.

DIRECT EEN AFSPRAAK MAKEN?

Bel Tandarts Arts op 023 – 551 52 25 of mail naar receptie@tandarts-arts.nl, wij helpen u graag!